Jeszcze kilka lat temu, gdy ktoś znajomy mówił, że wynajmuje mieszkanie, oczywiście wszystkim kojarzyło się to ze stabilizacją i dodatkowym źródłem przychodu. Wówczas właściciele zwracali uwagę przede wszystkim na to, by najemca był jak najmniej uciążliwy, tzn. nie powodował szkód, które wymuszą na nich konieczność przeprowadzania remontów. Gdyby wtedy wynajmujący wpadł na pomysł udostępniania mieszkania na jedną, dwie czy pięć nocy zamiast na rok, to zapewne wszyscy skutecznie by mu to odradzali. Do Polski cały czas spływają trendy z różnych stron świata i w związku z tym na rynku wynajmowanych nieruchomości pojawił się wynajem krótkoterminowy, czyli tzw. wynajem na doby. Chcielibyśmy skupić się na podstawowych jego elementach, przedstawić jak to wygląda w praktyce, ile czasu i pieniędzy trzeba zainwestować, jak przebiega obsługa takiego mieszkania i wreszcie, ile można na tym zarobić.
Lokalizacja
Zacznijmy od rzeczy najważniejszej, czyli od lokalizacji. Wybierając miejsce, musimy zdawać sobie sprawę z tego, że nasze mieszkanie nie będzie alternatywą dla wynajmu długoterminowego, ale dla pokoi hotelowych. To z kolei oznacza, że grupą odbiorców staną się biznesmeni przyjeżdżający na delegacje czy konferencje oraz zagraniczni turyści, dla których najważniejszą kwestią jest szybki dojazd do różnych części miasta. Dlatego też powinniśmy wybrać miejsce dobrze skomunikowane, najlepiej w centrum.
Dobra lokalizacja to pierwszy krok do sukcesu.
W Przemyślu dobrym miejscem na taką działalność jest Pl.Legionów, Rynek Starego Miasta, ul.Mickiewicza, ul.Franciszkańska, ul.Kazimierzowska.
Standard wykończenia i wyposażenia
Należy pamiętać, że naszą konkurencją są hotele i motele, tak więc mieszkanie musi być wykończone w wysokim standardzie, przy pomocy dobrych materiałów, co zapewni klientowi komfort. Skoro zamierzamy podjąć decyzję o wyborze lokalizacji inwestycji, czyli tak naprawdę planujemy zakup, należy omówić kwestię finansowania. Potencjalni inwestorzy muszą wiedzieć, że zakup mieszkania z takim przeznaczeniem wymaga opracowania planu finansowego tj. zastanowienia się jaką gotówka dysponujemy i jaki będzie koszt przedsięwzięcia, ile musimy ewentualnie pozyskać środków z kredytu, aby sfinalizować zamierzenie biznesowe.
Planując inwestycję trzeba uwzględnić, że jest to interes sezonowy, zatem największy napływ klientów będzie w okresie od maja do końca września, a więc na pozostałe m-ce należy zorganizować inny sposób wykorzystania wyremontowanych pod klienta lokali mieszkalnych. Jeżeli jest to czas konferencji czy targów, można nawiązać współpracę z organizatorami tych imprez i np. za uatrakcyjnienie takiej imprezy (np.prezentację atrakcji turystycznych w Przemyślu, załatwienie wycieczki do Lwowa) pozyskać uczestników do zakwaterowania.
Weekendy cieszą się większym zainteresowaniem w porównaniu do innych dni w roku. W sezonie zimowym liczba rezerwacji jest znacznie mniejsza, nie mniej jednak funkcjonujący na terenie Przemyśla wyciąg narciarski, zapewnić może napływ klientów szczególnie w soboty i niedziele. Należy też na bieżąco monitorować różnego rodzaju wydarzenia kulturalne i społeczne, które mogłyby pomóc w znalezieniu najemców i na bieżąco dostosowywać cenę do sytuacji rynkowej. Aby ten typ inwestycji był rentowny, musimy poświęcić na to trochę czasu.
Obsługa techniczna
Skupmy się teraz na obsłudze takiego mieszkania. Z oczywistych względów będzie ona dużo częstsza niż w przypadku standardowego wynajmu, ponieważ lokatorzy zmieniają się średnio raz na ok. 5 dni. Nie mówimy tutaj o comiesięcznym remoncie, ale podstawowych obowiązkach, takich jak sprzątanie, wymiana pościeli czy drobne naprawy. Jako właściciele jesteśmy zmuszeni do ciągłego nadzorowania stanu mieszkania i do zapewnienia idealnych warunków sanitarnych. Do tego celu prowadzą dwie drogi. Pierwsza to samodzielny nadzór i obsługa — bardzo czasochłonna, ale wymagająca minimalnych nakładów pieniężnych, druga to zlecenie wyżej wymienionych czynności profesjonalnej firmie, która poza doglądaniem mieszkania zajmie się również obsługą klienta, marketingiem, logistyką, rozliczeniami itd. i pobierze za to odpowiedni procent od obrotu lub zysku. Modeli biznesowych jest kilka. Skoro mowa o klientach i marketingu, należy postawić pytanie, gdzie ich szukać. Tutaj z pomocą przychodzą liczne strony internetowe, jak choćby Airbnb.com czy booking.com. To portale, na których możemy ogłosić swój apartament, i jednocześnie najprostsza droga do znalezienia klientów. Z kolei marketing jest kwestią otwartą. Nie ma jednego przepisu na dobrą reklamę. Wcześniej wymienione portale, banery, ekrany LED na terenie miasta to tylko niektóre z wielu możliwości.
Dobowe ceny wynajmu na terenie Przemyśla
Rozpoznając ofertę przemyskich przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie wynajmu krótkoterminowego , przyjąć należy że średnia cena za 1 dobę małego lokalu mieszkalnego kształtuje się na poziome w granicach 150-250 zł/doba. Wobec faktu, z\e oferta na przemyskim rynku jest ciągle zbyt mała (jako pośrednicy wiemy, że klienci poszukują możliwości zatrzymania się w mieście na okres 1 tygodnia do 1 m-ca, zwłaszcza w okresie wakacyjnym), a więc tego typu działalność gospodarcza może być dobrym biznesem w Przemyślu przy wykorzystaniu położenia przygranicznego, możliwości korzystania ze ścieżek rowerowych, wyjazdu do pobliskiego Lwowa, a w zimie na narty do Przemyśla i Arłamowa itp.